Zwakke accu

IMG_20190414_134504-1024x768 Zwakke accu

Als sinds aanschaf van deze motor heb ik het gevoel dat de accu te zwak is. Starten gaat altijd ok, maar in het display geeft hij soms 11 a 11,5V aan. Lijkt me niet goed. Met draaiende motor altijd prima. Maar op een zaterdagochtend in alle vroegte is het mis, als ik op weg zal naar Ermelo voor een allroad-rit en een verplicht jaarbeurtje bij André Motors…

De KTM heeft 3 weken niet aan de druppellader gestaan (sinds laatste ritje) en weigert alles. Alleen een klik. Het display geeft aan: 9,1V
Dat lijkt me niet ok, dus met de auto over starten en op weg naar Ermelo.
Gewoon heen gereden en ter plaatse was de accu spanning weer zoals dat hoort en starten ook de hele dag geen probleem.

Na enig vraag- en zoekwerk. Geconcludeerd dat er een MotoBatt gel-accu op moet. De standaard accu schijnt te zwak te zijn, etc. Zal wel dan.
Maar ik geloof dat mijn accu ook niet in orde is. Het lijkt alsof er een cel af en toe weg valt. Dan krijg je ook dit soort problemen.
Een E-mail bericht naar de dealer levert niks op. Er wordt niet gereageerd. Gemiste kans, Kobo; je bent een klant kwijt. Alleen als er iets te zeiken valt, dan zal ik me bij je melden. En uiteraard zal ik met iedereen mijn ervaringen delen.

Dan André Motors. Daar word je vriendelijk onthaald, geholpen en valt de rekening nog mee ook. Stuur je een E-mail? Dan krijg je netjes antwoord of word je terug gebeld. Zo kan dat ook (en zo hoort het ook).

Dan even verder over de accu. Ik heb een MotoBatt gel accu gemonteerd (MBTX9U). Zit er zo op en werkt meteen goed. Volgens het papiertje was het beter om hem even vol te laden, aldus is geschied. We gaan het beleven. Deze MotoBatt zou ook 20% meer vermogen moeten leveren. Ook mooi meegenomen.

De Yuasa YTZ14S kan voor noodgevallen voorlopig even aan de kant blijven staan. Normaalgesproken van mij geen slecht woord over Yuasa. Maar deze was even een tegenvaller.

Tenslotte is het zo dat de KTM altijd spanning trekt, ook als de motor geparkeerd staat. Er lekt dus altijd iets en daarvoor heb ik vorig jaar een druppellader (Optimate 4) aangeschaft en in gebruik.

Voor de MotoBatt heb ik de voor gel-accu’s aangeraden Optimate 5 Voltmatic aangeschaft. Deze zal exclusief voor de KTM worden gebruikt.

Status update: 2 maanden later: prima accu. Geen enkele storing meer gehad, met toch een behoorlijke vracht aan extra “stroomvreters” aan boord.

Vergelijkbare berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.