maintenance

Software update en speling voorvork

IMG_20180817_162444-1024x768 Software update en speling voorvork

Op erg slechte wegen en bij lage snelheid vallen me 2 dingen op:
– gekloenk bij het balhoofd
– geklapper van de ketting

Dat vind ik nogal storend. Dat van die ketting kan ik in komen: 20cm veerweg levert nogal wat benodigde kettingspeling op.
Maar de kloenk bij de voorvork vind ik ronduit storend. Nu schijnt er wel vaker wat te zijn met één van de beide cartridges van de WP-voorvork, maar dit geluid is duidelijk iets anders.

Dus een simpele test: onder het rijden de duim bij het bovenste balhoofdlager en dan even flink remmen.
En ja hoor. Speling.
Dan de test die uitsluitsel moet geven: Motor op de middenbok. Iemand vragen om hem van achteren naar beneden te duwen zodat het voorwiel vrij staat. Tie-wrap om de voorremhendel, zodat het voorwiel is geblokkeerd.
Met beide handen het voorwiel pakken en voelen… Ja. Speling !

Dus wederom op naar de dealer… Dit kan ik zelf ook wel, maar ik vind dat de dealer dit maar moet oplossen. Temeer omdat ik in diverse fora lees dat dit een algemeen voorkomend probleem is bij de KTM Super Adventure modellen.
Tevens heb ik de indruk dat de motor niet het volle vermogen afgeeft en dus nog in het “inloopprogramma” staat. Kunnen ze daar ook meteen even wat aan doen.

De monteurs constateren inderdaad ook speling en repareren dit vlot door de balhoofd topmoer los te draaien en de stelmoer iets vaster te zetten.

Dan de software updates.
Er blijken inderdaad nogal wat updates nodig te zijn. Ook zijn er nogal wat foutmeldingen in het systeem. Het zij zo…
Het updaten neemt ongeveer een uur in beslag.
Wat wel op valt, is dat de motor daarna duidelijk merkbaar soepeler loopt en veel “sterker” aan voelt.

Tenslotte: Het geklapper van de ketting.
Op het forum wordt geroepen dat dit normaal is en dat ik daar maar mee moet leren leven.
Nee dus. Mijn YZ250F van 2013 doet dit ook niet (De voorganger, een CRF250F, deed het wel). Wat is het verschil?
De Yamaha heeft een soort 3mm dikke foamlaag aan de binnenkant van de sliders zitten. AHA !!
Dat kan ik ook.
Dus naar de bouwmarkt en dubbelzijdig tape gehaald wat ook voor het plaatsen van Thermopane ramen wordt gebruikt. Slider los, tape ertussen (wel even een klusje, hoor).
Nu geen geklapper meer.

Tags: dealer, onderhoud, updates

Vergelijkbare berichten