Progressieve vering en stuurdemper

De grote KTM Super Adventure motoren zijn berucht om hun “Speed Wobble”.
Vooral bij het rijden met top- en zijkoffers gemonteerd.

Persoonlijk heb ik nog nooit sneller gereden dan 140 km/u met de koffers erop. Maar rond 130km/u begint het fenomeen: het stuur voelt extreem licht en begint snel te slingeren. Voelt erg onveilig aan.
Anderen zeggen dat bij 170km/u erg gevaarlijk wordt en gewoon eng. Dit alles wordt veroorzaakt door aerodynamica gecombineerd met slechte achtervering. Een eenvoudige oplossing is door de standaard stuurdemper te vervangen door een progressieve stuurdemper (het origineel is lineair).
Maar om dit te voorkomen, is het beter (en goedkoper) om de achtervering te verbeteren.
Het punt is, dat deze grote KTM’s zijn uitgerust met een relatief goedkope lineaire veer op een behoorlijk goede WP demper. Het is dus niet nodig om een complete nieuwe achtervering te kopen.
De oplossing kan dus eenvoudig zijn: Monteer een progressieve veer.

Er is slechts één bedrijf dat deze produceert: HyperPro, een Nederlandse hoogwaardige Suspension specialist. Deze veer kost ongeveer €108, =

De voordelen van de Hyperpro progressief vervangende veren:

  • Betere rem-eigenschappen
  • Betere handling
  • Betere stabiliteit
  • Betere grip
  • Achterband gaat langer mee
  • Altijd een perfecte Setup

De progressieve veren van Hyperpro bieden het voordeel van een twee-traps veer, en nog veel meer. De windingen zitten op ongelijke afstanden van elkaar zonder enige merkbare overgang. Vergeleken met de lineaire veer, zitten de bovenste bochten dichter bij elkaar en zorgen dus voor een zachter, meer comfortabel deel. De onderste zijn dan veel verder uit elkaar en dus krijg je meer weerstand onder extreme omstandigheden (hoge snelheid, zware belasting, enz.).

Tenslotte:

De HyperPro veer was alleen leverbaar in paars op moment dat ik hem wilde bestellen. De huiskleur van HyperPro.
Een KTM heeft standaard een witte veer. Maar oranje leek me beter passen. Dus even een beetje spuiten. Erg mooi zo vind ik zelf.

Waarom dan de stuurdemper vervangen?

Omdat het kan….
Nee, eerlijk gezegd. Vanwege een verbeterde rijkwaliteit en veiligheid is het gewoon veel beter om de HyperPro RSC progressieve stuurdemper te gebruiken. Grote verbetering. Niet alleen bij hoge snelheid.

De progressieve stuurdemper RSC (Reactive Safety Control) verhoogt de demping wanneer de uitslag van het stuur voldoende groot is. Er is geen demping bij lage snelheden, en dat wil je dan eigenlijk ook niet. Wanneer demping vereist is (speed wobble, oneffenheid van het wegdek, hoge snelheid), wordt de demping geactiveerd. U kunt de mate van demping regelen met de instelknop: deze is 22 voudig instelbaar.

Ik heb hem ingesteld op 6 klikken. Voor hoge snelheid gebruik ik 8 klikken. Maar dat is persoonlijk.