KTM 1290 Super Adventure R – 2018

BalkanTravel

Na maandenlang zoeken naar een geschikte motor voor een Balkan Rondrit, maakte ik een proefrit op een KTM 1290 Super Adventure S.

KTM kende ik al vanuit de motorcross. Heb anderhalf jaar lang een 350 SXF (2011) gehad en ben al sinds 2012 in het bezit van een 125 SX.
Diverse proefritten gemaakt op nieuwe motoren: BMW R1200GS Adventure, 1200GS Rallye, 850 GS Adventure. Ook gekeken naar Ducati Multistrada (maar wilde eigenlijk niet meer een Duc), Honda Africa Twin (veel herrie aan het hoofd op de autosnelweg). Ik wilde tenslotte een reismotor waar ik ontspannen urenlang op de snelweg op kan zitten én af en toe ook een zandpad kan pakken.

Op een gegeven moment zou er een proefrit gemaakt worden bij een dealer op een KTM Super Adventure van 2014 (zo’n dikke witte).
Dat ding moest €14.500 kosten, pff. Was me veel te gek voor een motor van ruim 4 jaar oud. Daarom maar een proefrit gemaakt op een nieuwe Super Adventure 1290 S. En was na die proefrit eigenlijk al verkocht….
Wellicht is dit persoonlijk, maar in vergelijking met de BMW’s, Ducati en Honda, was de KTM een verademing om mee te  rijden. Heerlijk.

Al tijdens het bezit van mijn laatste BMW (de Van Harten special) had ik met een vriend besloten om een rondrit Balkan te gaan maken, inclusief zoveel mogelijk wildkamperen, etcetera. Een tocht van ongeveer 7000km in mei/juni 2019. Ook offroad zal niet worden geschuwd.

Bovenstaande vormde het criterium voor de nieuw aan te schaffen motor. De BMW was een geweldige motor met een mooi geluid en veel persoonlijkheid. Maar het rammelen door turbulentie en pijnlijke zitvlak gaan heel snel vervelen. Geloof me maar. Zo erg, dat je op zoek gaat naar een andere motor (nadat je van alles al hebt geprobeerd om het op te lossen).

De proefrit op de 1290 Super Adventure S maakte veel indruk. Zoveel indruk dat ik nog eens ging kijken en een demo 1290 R zag staan met 3000km.
BINGO. Dát was de motor die er moest komen. Proefrit bracht uitsluitsel en hij kostte “slechts” €3000 meer dan de 4 jaar oudere BMW 1200GS met al meer dan 30.000km op de teller.

Deze motor is reisklaar gemaakt voor de Balkan-rondrit van 2019 en een retourtje-Nepal in 2020 (gecancelled vanwege corona gedoe). Zie de Blog-pagina voor diverse modificaties, updates, etc, etc.
Hieronder een compilatie van diverse foto’s.

Tags: balkan, ktm