Transmissie kabaal

Al tijdens de proefrit viel het op:
De ketting maakt veel herrie. Het is niet goed te peilen waar het vandaan komt. Vooral bij gas dicht, of vrijloop met de koppeling.

Had hier al iets over gelezen en een nieuwe ketting/tandwielset zou dit moeten oplossen.
Bij nadere inspectie blijken zowel de ketting als de tandwielen nog in uitermate goede conditie te zijn (wellicht zeer recent verniewd). Een DID 525 VM en 2 JT (Sunstar) tandwielen
De chainsliders daarentegen, zijn totaal weggesleten. Dus die gewoon origineel nieuw besteld.

Verder wordt er nogal gediscussiëerd over het inslaan van het voortandwiel op de uitgaande as. Ook dat zou dan de herrie veroorzaken.
Om dit te testen, heb ik bij Rugged Roads UK zo’n alternatief KK-tandwiel besteld. Duur grapje, met bijkomende inklaringskosten ook nog. (totaal €102)

Anyway. Na goed schoonmaken van alle transmissiedelen, montage nieuwe spelingvrije voortandwiel en nieuwe sliders: doodse stilte. Heerlijk.

Opmerking: Ik heb een nieuw origineel achtertandwiel op de kop getikt (bij Baboon in Ureterp). Valt mij op dat er een extra rubber rand aan zit. Lijkt een soort dempings rubber. Geen enkele aftermarked tandwiel heeft dat. Voorlopig blijft deze op de plank liggen voor reserve.

Nog een overdenking: Honda is niet gek. Waarom een voortandwiel gebruiken wat zou gaan inslaan op de uitgaande as ? Honda past dit systeem op veel meer motoren toe (ik herinner me bij de XL500 en de XR500 precies hetzelfde). Ik heb nog nooit ingeslagen assen gehad bij een Honda (Wel bij een KTM crosser die ook tot 2011 werkten met een vergelijkbaar systeem).
Ergens in een forum vond ik de volgende bewering: De aftermarked voortandwielen zijn harder (en gaan dus langer mee) dan de originele tandwielen voor de XRV…
Als je dat bedenkt, dan ga ik ervan uit dat het originele tandwiel ook zachter is dan de uitgaande as. (kan helaas niet testen, want heb geen hardheidsmeter). Daardoor kan het tandwiel nooit inslaan op de as, maar slaat de as in op het tandwiel (wat toch al een vervangingsonderdeel is).

Feit is dat op mijn XRV nog de originele voortandwiel zat en dat er geen enkel spoor van inslaan op de as is (Evenals bij mijn andere XRV met 30.000km op de teller). Hmm…

Verder is een feit: na het “upgraden” van mijn voortandwiel schakelt de motor slechter. Ik bedoel: hij kraakt meer en slaat meer in de eindtransmissie. Het is een opvallende verslechtering na het monteren van het Rugged Roads voortandwiel. Mijn andere XRV heeft het originele spul er nog op….en schakelt zoals het hoort. Net zoals deze vóór de montage van het KK-tandwiel.

Aankomende test 1: Het oude voortandwiel er weer op. Testen hoe het dan schakelt.

Aankomende test 2: Het “oude” voortandwiel is een JT. Die staan erom bekend extreem hard te zijn. Daarom bestel ik een originele. Zien wat dat dan is. En heel misschien doe ik wel een hardheidstest ergens.

Het is maar zeer de vraag of dit goed is...
JT Achtertandwiel
Origineel tandwiel met rubber rand/ring en JT tandwiel
Vergelijk nieuw en versleten
Vergelijk nieuw en versleten
Splines
Complete set vernieuwd ivm transmissie lawaai
Het is maar zeer de vraag of dit goed is...
Splines
JT Achtertandwiel
Goede kwaliteit X-ringen ketting

Vergelijkbare berichten

Vaak bekeken