Het Ducati Monster 750 uit 2000 is in een opwelling gekocht als leuk knutselproject. Deze motor had zeer weinig kilometers (25000) en zag er bijzonder netjes uit. Zowel tank als frame waren nieuw overgespoten.
De motor was voorzien van zeer luidruchtige Sil Moto high-mount carbon dempers. De tellerunit was een originele “Ducati Performance” unit met toerenteller.
De motor had diverse electrische problemen:
- defecte benzine nivo sensor
- defecte neutraalstand schakelaar
- defecte toerenteller
- defecte knipperlichten
- defect remlicht
- diverse gecorrodeerde connectoren
Wat stuk is, werd vervangen door nieuw of sloop. De tank werd voorzien van de tekst “IL MOSTRO” in Ducati retro style.
Er mankeerde zo ontzettend veel aan deze motor, dat het een behoorlijk uit de hand gelopen project werd. Maar wel zeer de moeite waard.
Het grootste probleem met deze motor was dat hij niet goed liep. Heeft zeer veel tijd gekost en ruim 1000km aan testritten.
Preventief hebben we CDI-kastjes, Bobines en bougiekappen vervangen door die van een sloopmotor. Om eventuele electrische problemen uit te sluiten.
Uiteindelijk bleek het een combinatie van benzinetoevoer-problemen:
- defecte benzinepomp
- verstopte tankontluchting
- Vapour Lock
- te zachte benzineslangen
- onjuiste sproeierbezetting
De bovenkant was van het luchtfilter afgezaagd. Een veel toegepaste “upgrade”. Door het gedrag van de motor rees het vermoeden dat de motor nog steeds te weinig zuurstof kreeg (in combinatie met de enorme open dempers). Dus open K&N filters erop. Maakte weinig verschil; het werd eerder slechter.
Na heel veel gezoek en getest, waar het probleem nu toch kon zitten, bleek uiteindelijk dat grotere sproeiers nodig waren. In combinatie met terug plaatsen van het afgezaagde filterdeksel bracht dit een goed lopende motor.
Helaas, nog niet alle problemen opgelost: Na opwarmen van de motor begon hij in te houden in de derde (en hogere) versnelling en vanaf 5000/6000 rpm.
Dus weer heel veel gezoek. Om een lang verhaal kort te maken: zie bovenstaande lijst van oorzaken.
1. Deze oude Ducati’s zijn standaard voorzien van een EURO3 systeem. Dat was er allemaal al af gesloopt. Maar de tankontluchting loopt nog wel via lange dunne stalen leidingen, die kennelijk gaan roesten. Het roest hebben we er zoveel mogelijk uitgehaald. Het rubbertje om overdruk/onderdruk van elkaar te scheiden is er ook maar uitghaald. Daarna kon de tank eindelijk goed luchten. Dat was dus 1 deel van het probleem.
2. De vacuümgestuurde benzinepomp staat bekend om problemen door de plaats waar ze zijn gemonteerd (Bovenop het blok, tussen de cilinders in) en kunnen erg heet worden, met o.a. vapour lock tot gevolg. De bijbehorende slangen zitten in rare bochten gewrongen en zijn dunwandig, grote diameter en erg flexibel. Kans bestaat dus dat ze zichzelf dicht trekken bij het aanpompen van benzine.
3. De vacuümkraan kan niet gereviseerd worden en staat ook bekend om zijn problemen met werking: preventief vervangen door een andere.
4. Het benzinefilter was erg vuil en zit op een zeer lastige plaats onder de tank waar het erg heet wordt: vernieuwd en verplaatst.
5. De vacuümslangen naar pomp en kraan waren verhard: vervangen door nieuwe.
We hebben de carbeurateurs ultrasoon gereinigd en van nieuwe pakkingen/o-ringen voorzien.
Ook de benzinepomp gereviseerd (er zijn daarvoor sets verkrijgbaar). Vanwege de kans op vapour-lock, de benzinepomp verplaatst. Zie foto’s.
Omdat we ook de carterontluchting al hadden verwijderd, was een leuk plaatsje daarvoor vrij gekomen linksonder de buddyseat. De pomp zit daarmee op een koele plaats. Daardoor konden we ook het benzinefilter verplaatsen. Alle benzine- en vacuümslangen zijn vervangen door nieuwe. Nieuw luchtfilter gemonteerd.
Hierna liep de motor gewoon weer prima en waren alle eerdere problemen geheel verdwenen.
Alle modificaties op een rij:
- Andere nummerplaathouder
- Smoke, led achterlicht
- Led knipperlichten
- kleine spiegels
- Benzinepomp verplaatst
- Belettering op tank: Il Mostro
- Puig windscherm eraf
- Nieuwe rem- en koppelinghendels
- Nieuwe koppelingspomp en cilinder
- gereviseerde voorremklauwen en achterremklauw
- gereviseerde tellerunit
- Sil Moto carbon high-mounts
- Open gezaagde luchtfilterbak
- Nieuw gespoten tank en frame met Italië striping.
- Achterremklauw naar boven verplaatst conform 2001 modellen
- Stalen achterremleiding
- Nieuwe accu, luchtfilter, benzinefilter
- Carburateur revisie + benzinepomp revisie
- EURO3 systeem verwijderd.
- Carterontluchting verwijderd en vervangen door K&N filter
- Nieuwe kettingsliders
- Nieuwe kogelkopjes in link systeem achterveer
- Diverse geel geëloxeerde bouten/moeren erop
- Nieuwe achterremblokken en remvloeistof
- Nieuwe distributieriemen (origineel Ducati)
- Carburateurverwarming verwijderd.
- lelijke carbon bellypan verwijderd
- voorrempomp deksel overgespoten.
Helemaal klaar voor jarenlang rijplezier. Dus motor verkocht.