XRV-preparatieXRV750

Revisie achterwiel

Het achterwiel is toe aan wat TLC:

  1. Lagers: Één van de lagers is rauw, een andere loopt zwaar. Dus allemaal vervangen.
  2. Keerringen: ernstig beschadigd, danwel beschadigd door een ondeugdelijke monteur. Allemaal vervangen.
  3. Tandwiel hub: zit enorm onder het vet van de ketting. Reinigen
  4. Kettingspanners: mishandeld en de “ribbels” zijn beschadigd. Vervangen.
  5. Demprubbers: zien er netjes uit. Maar ga er na 30 jaar maar van uit dat ze verhard zijn en niet veel demping meer doen. Zit evenwel nog geen speling op. Vernieuwen.
  6. Achtertandwiel: Die is in perfecte staat. Toch zet ik er een orignele nieuwe op (met geluid demprubber) die ik nog heb liggen tbv het comfort.
  7. Remschijf: 4.3mm dikte in het midden. Buitenrand 4.6mm en dus hol uitgesleten. Vernieuwen.
  8. Spaken: zijn lelijk en enkele zitten niet op spanning: met momentsleutel natrekken.
  9. Velg: Erg netjes en recht. Geen corrosie. Zie ook dit bericht.
  10. As: prima en netjes
  11. Afstandsbussen: lijken ingesleten

De lagers eruit halen is een vrij simpel werkje met een geschikte lagertrekker. De naaf en de tandwiel-hub verwarmen op een elektrische kookplaat.
De nieuwe lagers en keerringen zijn besteld bij ATD. Scheelt nogal in prijs ten opzichte van origineel. Alleen de keerring van de tandwiel-hub bestel ik origineel omdat die niet leverbaar is in een standaard uitvoering. Deze is namelijk: 28 x 47.2 x 7
Honda heeft de plek voor de keerring 0,2mm in diameter groter gemaakt, zodat het lager daar niet meer klemt en er makkelijker uit gaat.

De kettingspanners zijn afgesleten op de toppen door ondeskundig gebruik. Daardoor lastig te gebruiken en moeten vernieuwd. Er zijn alternatieven van titanium of RVS leverbaar. Maar er gaan gewoon origineel in. Zie geen reden voor 3x zo dure optie in dit geval.

De beide afstandsbussen lijken ingesleten, maar zijn dat niet (niet meetbaar). Eentje heeft wat pitting, maar ook dat is geen probleem. Dus deze bussen kunnen nog een ronde mee; zijn namelijk erg duur in aanschaf.

De spaken zijn lelijk en zo te horen zitten er enkele niet goed op spanning. Die worden met de momentsleutel aangehaald.
De gouden velg is erg netjes en recht. En van binnen geen corrosie.
De tandwiel-hub is erg smerig (dik gedroogd vet van de ketting denk ik). Dat gaat er moeilijk af. Maar uiteindelijk lukt het met benzine en later met kokend water en vaatwasmiddel en een afwasborstel.

Het hoeft geen prokstuk te worden, maar een betrouwbare reismotor.  Dus verder laat ik alles zoals het is.

Beetje smerig en roestig
Met lagertrekker
Wel rauw lopen, nog geen speling
De beide bussen lijken versleten, maar zijn nog prima
afgeplatte toppen
Nieuwe SKF lagers en NBR keerringen
Afgeplatte en beschadigde toppen

Lagers en keerringen:
Tandwiel hub: SKF 6204-2RSH / Keerring: origineel Honda: NOK 28×47.2×7
Naaf: SKF 6303-2RSH en SKF 6203-2RSH / Keerringen: NBR 25x40x7 en 28x42x8

Remschijf: Tsuboss HO18RID

Tandwiel, demprubbers, achtertandwiel, kettingspanners: allen origineel Honda.

Onderdelen achterwiel revisie

Vergelijkbare berichten

Vaak bekeken