XRV-preparatieXRV750
0

Remschijven en remblokken

brembo-remblokkenXRV-e1704032054157 Remschijven en remblokken

Poeh, het is weer een heleboel uitzoekwerk:

Welke remblokken?
Welke remschijven?

Remblokken: Ik ben altijd tevreden met Carbon blokjes. Dus ook nu weer: Brembo Carbon Ceramic. Deze komen voor en achter.
De remschijven is een ander verhaal. Maar eigenlijk ook niet. Goede ervaringen met Brembo. Dus waarom dan nu anders doen?

Voorremschijven: Bijzonder verhaal, want dit zijn niet de originele die op mijn AT zitten. Hoeft ook niet. Ze zien er prima uit, maar… ze zijn nieuw en amper 3,6mm dik.
Honda schrijft als minimale dikte 3,5mm voor (originele schijven zijn nieuw 5mm). Deze schijven lijken nieuw te zijn, want ze zijn absoluut niet ingesleten. Er zijn ook geen ribbels te voelen of te meten. Weinig roest.
So far, so good.
Honda is niet gek. En de minimale dikte is er niet voor niets. Dat heeft ook te maken met hoe ver de remzuigers naar buiten komen bij maximale slijtage van de blokjes gecombineerd met de maximale slijtage van de schijven.
Natuurlijk zit daar een veiligheidsmarge op. Maar ik neem geen risico’s met de remmen. Waar komt dit setje dan vandaan?

In ieder geval zijn de remblokken nieuw. Dus ik laat deze set eerst lekker zitten. Geen zin om €200 er nu al tegenaan te gooien.

onbekendmerk-1024x576 Remschijven en remblokken
Onbekendmerk

Achterremschijf: De achterremschijf meet 4.6 langs de buitenkant en 4.3 in het middengedeelte. Oftewel hol uitgesleten. De remblokjes zullen dus bol zijn
Dit spulletje moet vervangen worden. Zo te zien is het nog de originele schijf.
Brembo is mijn eerste keus. Kost €99,=

Maar ik zoek even verder naar alternatieven voor de Africa Twin. Al snel vind ik die bij tpl-parts.eu het merk tsuBOSS..
Deze site roept dat ze STAINLESS STEEL remschijven verkopen. Stainless = RVS (Roestvast Staal).
Zie hiernaast afbeeldingen. De onderste komt uit mijn TDM en heeft er 1 week + 1 regenbui op gezeten.. (ca. 100km). Samen met de sinterblokjes gaf het ook een erg lelijke plek op de schijf.
Nu was mijn TDM een bling-bling-machine en is een verroeste schijf geen optie.

De leverancier is: TPL-parts.eu (uit Griekenland). Vertrouw het meteen niet zo erg. Helemaal als registratie op hun website niet goed werkt en je dan uiteindelijk ook je gegevens niet kunt aanpassen omdat een simpele knop op de site niet werkt.
Je vult hun support systeem in en het enige wat ze doen is verschuilen achter “problemen met de server¨, die een dag later nog niet opgelost zijn. Vervolgens willen ze dat ik adresgegevens doorgeef om schijven te bestellen. Nee dus.
Na enig uitzoekwerk lijken ze legitiem te zijn en ontvang je kennelijk je bestelling wel. Maar dat gedoe met die shop vertrouw ik niet, dus op naar Ebay…. En ja hoor, daar adverteren ze ook. Zelfde prijs zelfs als op hun website, keurig.
Dus gewoon maar via Ebay besteld en met Paypal betaald. Dan heb ik tenminste de kopersbescherming…

De schijven van tsuBOSS zijn wel ok en gezien ervaringen van anderen  remmen ze ook prima. Maar dat roesten… daar ben ik geen fan van.

Technisch: hoe meer chroom in het staal, hoe roestvaster, maar ook: hoe gladder en dus minder goed remmen.

Voor nu moet het maar zo. Mijn Africa Twin is geen schoonheidskoningen, maar een reisgenoot.

tsuboss-remschijfachter Remschijven en remblokken
tsuBOSS wavy RVS achterremschijf
tsuBOSS-1024x576 Remschijven en remblokken
tsuBOSS schijven roesten snel
Tags: xrv750

Vergelijkbare berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.