Er zit geen speling op mijn achterbrug of linklagers. Dat is een goed teken natuurlijk.
Zou ook niet best zijn met nog geen 40k op de teller.
Toch demonteer ik alles, want de motor heeft zeer lange tijd stil gestaan (minstens 10 jaar) en is tenslotte al 30 jaar oud.
Keerringen zijn van rubber en rubber verouderd, evenals het vet.
Dus sowieso het plan om de keerringen in elk geval wél te gaan vervangen.
Alle lagers vernieuwen is nogal een kostenpost. Origineel zijn de lagers en de keerringen nog leverbaar bij Honda, maar erg prijzig. Dus op zoek naar AllBalls of een dergelijke leverancier.
De lagers lopen niet lekker licht, maar stuiken niet. Zat veel verouderd en verdikt vet in. Dus alles in de ontvetterbak en gereinigd.
De lagers zijn nog in prima staat, en dus kunnen ze hergebruikt worden. Zeker bij 40.000km weggebruik.
Ook de keerringen zien er OK uit, maar ik hergebruik die niet. Die moeten nieuw.
Voor het linksysteem bestel ik de originele Honda keerringen.
Voor de achterbrug bestel ik een aftermarket set lagers en keerringen bij Roukama Motorparts. De reden is dat deze gehele niet veel meer kost dan alleen de keerringen bij de Honda dealer.
NOOT:
via WeMoto.com zijn er wel revisiesets leverbaar, maar dat is een stuk duurder dan nieuwe losse keerringen te bestellen.
De volledige set met assen, keerringen en naaldlagerslagers: GBP 153,19 (en dan komt er nog BTW bij, alsmede inklaringskosten)
De set zonder de assen kost GBP 65,19