Koppelinghuis verwijderen

Mijn XRV bonkt in de koppeling bij stationair in de neutraal

Dit zal menige XRV750 eigenaar bekend voor komen.
Mijn andere XRV (30.000km) op de teller bonkt niet !

Omdat beide vergelijkbare kms-standen hebben (slechts 8000km verschil) ben ik nieuwsgierig geworden. OPMETEN.

Daarvoor plak ik een stukje groene isolatietape op het blok en op het koppelingshuis. Dan draaien:
Bij de 38000km meet ik een vrije slag tussen koppelingshuis en blok van 2mm
Bij de 30.000km motor meet ik 1mm.

Toch wel bijzonder bij slechts 8000km verschil.

Omdat ik me vanaf het begin erger aan dit geklapper, ga ik ze omwisselen. Ja, ik haal me weer wat op de hals, maar dat is de hobby.

Plakkende pakking….

Erg lastig, die plakkende pakkingresten op zowel de kap als het blok.
Nou ja, resten? Alles blijft er gewoon op zitten.
Dus veel inweken met pakking oplosser en voorzichting schrapen met een beitel om het aluminium niet te beschadigen. Het is een paar uur werk, maar het komt eraf.

Lastige borgmoer….

Dan die centrale bout.
Honda heeft er hier voor gekozen om hem te ponsen met een slag van een centerpons op de rand van de moer. Persoonlijk vind ik dit een goedkope shit oplossing van borgen. Waarom niet gewoon een ring met borglip, zoals ze dat zelf ook wel doen bij andere types.
Dit krijg je er soms niet zomaar af. En dat blijkt ook op deze motor zo te zijn; hij zit hij behoorlijk stevig ingeponst. Zodanig, dat ik doorslijper komt eraan te pas moet komen. En met een dergelijk gereedschap (laatste redmiddel) voorkom je haast niet een beschadiging aan de centrale as. Dát waar Honda in hun workshopmanual zo luid voor waarschuwd.
Waardeloze constructie, Honda !

Verder heb je een speciaal gereedschap nodig, om de binnenkorf tegen te houden. Ik heb veel, maar deze niet. Dus Googlen en besteld bij een Harley specialist nota bene (haha).
Ding komt een week later (vandaag) aan en hij past prima. Het gaat om de EBC CT0560SP

Ik gebruik mijn slagmoersleutel om vervolgens de moer eraf te halen. Gaat vlot.

De moer van de andere XRV zit gunstiger. Ik kan ertussen komen met een kleine gehard stalen schroevedraaier en met een paar tikken zo de randen terugslaan. Kost een schroevedraaier, maar de moer komt er netjes vanaf zonder te centrale as te beschadigen.

De koppelingsplaten.

Van beide motors zien de koppelingsplaten er nog zeer goed uit.
Ook de gleuven van de korf zijn amper ingeslagen. Dus dat kan prima verder voor de volgende ronde.

Speling op de veren….

Zoals verwacht is er duidelijk speling aanwezig op de meeste veren; ze liggen er los rammelend in, behalve 2 die redelijk op spanning zitten.
Bij de ene korf is de maximaal gemeten speling 0,95mm en bij de andere bijna 1,5mm
Rare constructie ook om dat zo vast te klinken.
Het is een raadsel waarom Honda heeft gekozen voor deze constructie. Ze hadden immers gewoon de veren kunnen leveren en de beide delen met geborgde bouten vastzetten.

Wordt vervolgd.

Want na het monteren van het exemplaar met de minste speling ga ik uitzoeken hoe ik die speling weer op NUL kan krijgen (veertjes vervangen, of opvulringen). Hier een filmpje van iemand die het wel redelijk netjes uitlegt.

Borging Verwijderen
Centrale bout verwijderen met het EBC-tool en de perslucht slagmoersleutel
Koppelingshuis verwijderd. Ziet er allemaal netjes uit
Opmeten speling. Pakkingsresten verwijderen
Slagmoersleutel van de Lidl
Luchtflex van de Lidl. Deze gekocht, speciaal voor de centrale moer. Wel erg handig.
Speciale tool om het center van de koppeling tegen te houden.
Koppelingskorf achterkant, waar de dempingsveren te zien zijn. Daar zit speling op de meeste.

Vergelijkbare berichten

Vaak bekeken