Stator vervangen door een nieuwe van Carmo / Electrex World.
Tja, waarom?? Kost ook weer 140 euro.
Ten eerste is er een bekend probleem met deze Africa Twins.. En dat is dat een probleem met de spanningsregelaar. Nou ja, niet alleen de spanningsregelaar. Joerg Hau heeft er een hele website pagina aan gewijd. Volg deze link voor info: https://www.schweizerschrauber.ch/mot/at.html
De nieuwe stator zou beter moeten presteren. Dat is voor mij wel belangrijk, omdat ik tijdens de aankomende reis de laptop moet kunnen opladen, de mobiel gebruik voor navigatie, bermverlichting heb gemonteerd, en zo nog wat stroomverbruikers.
Aan deze nieuwe stator zit ook een nieuwe connector (mijn oude connector is al behoorlijk gecorrodeerd, zie foto’s).
Ook mijn spanningsregelaar heb ik vervangen door een verbeterd exemplaar van Carmo, waardoor mijn connectoren daar weer lekker fris en fruitig zijn.
De Carmo / Electrex World G7…. is die nou perfect?
Nou uh…nee.
Er komt nogal wat extra werk bij kijken.
Eerst de motorolie maar afgetapt, om knoeierij te voorkomen. Dat was alweer erg smerig en stonk. Dus nog maar weer verversen. Daarover elders meer.
Dan kan de dynamokant los.
Met het vervangen van de dynamo, wordt ook automatisch de oude en gewraakte connector vervangen. En samen met de nieuwe spanningsregelaar, is dat hele feestje dus nieuw. Joepie!
Ik geloof niet dat de connectoren te zwak zijn, zoals Joerg Hau in zijn verhaal verteld.. Maar in de loop der jaren wordt het er natuurlijk niet beter op en ontstaat corrosie, waardoor weer een verhoogde spanning ontstaat, etc, etc. Lees ook het verhaal van Joerg Hau: https://www.schweizerschrauber.ch/mot/at.html
Bij vergelijk van beide stators blijkt: de nieuwe dynamo is 1cm dunner dan de originele. Dus ik moet ook 1cm kortere bouten gaan monteren. Ook zitten de draden minder degelijk vast en zijn ca 8cm korter op totale lengte.
En ook zijn de broodnodige blokafdichtingen er niet bij…
De buitenste afdichting kan van de oude dynamo kan gebruikt worden. Maar de binnenste zit op de oude dynamo aan de draden gevulcaniseerd en kan er dus niet af.
Tenslotte moet je ook zelf de connector nog gaan monteren; gelukkig ben ik in het bezit van een professionele krimptang (anders wordt ook dat prutswerk).
Erg amateuristisch afgeleverd dit zaakje.
Van de oude dynamo knip ik de gecorrodeerde connector eraf. Van de nieuwe kort ik de stevige buitenmantel flink in tot op de lengte van de oude. Dan monteren (met 1cm kortere bouten omdat hij 1cm dunner is).
Het is zaak om dit allemaal netjes en goed te doen, want ook de metalen steun (die wel op de oude dynamo zit), zit niet op de nieuwe.
Na heel veel prutsen en pressen, komt het op z’n plaats.
Ik gebruik K2 Bond black siliconenkit om een plug van te maken. Dit kan tegen motor-chemicaliën en is bestand tegen 350graden. Droogt in 5min en is uitgehard na 24u.
In de zijkap heb ik eerst wel even de scherpe randje weggehaald met een Dremel (van het aluminium gat waar nu de Bond in komt, zodat de gele draden niet kunnen beschadigen). Just in case.
Met heel veel voorzichtigheid gemonteerd en zou zo moeten kunnen.
NOOT: na googlen vind ik de site van Electrexworld.co.uk
En dan valthet op dat er 2 types zijn voor de XRV (model van 1990-2000) en een model van 1990-1993. Ja wat is het nu ??? Dit impliceert dat ze beide zouden kunnen. Zo te zien is de dikte het grootste verschil. Mijn oude synamo is 24mm gemeten door de gaten. De G08 is 28mm gemetendoor de gaten en dus 4mm te dik. Deze lijkt op de foto nog het meeste op wat er in de mijne zat.
De G07 is 18mm door de gaten en die heb ik ontvangen van Carmo.
Het originele Honda nr is: 31120-MY1-004 en die komt wel overeen met de G07 en niet met de G08.
Dus ik ga er maar vanuit dat het klopt.