Op 25 maart 2017 kocht ik mijn vierde BMW en tweede 1200GS.
De eerste was in 2007 een F650GS Dakar van 2002. Daarna kwam er een K1100LT, en tweemaal een R1200GS.
De laatste GS was een Van Harten Special. De firma Van Harten uit Amersfoort heeft in de loop der jaren heel wat specials gebouwd. Allen genummerd. De mijne was nummer 92.
Geheel in het zwart, en voorzien van heel veel carbon en heel veel Touratech en Wunderlich accessoires, was het een prachtige motor om te zien.
Maar hij had enkele ernstige problemen in mijn ogen:
- De hoge Wunderlich ruit deed de vullingen uit mijn gebit rammelen
- Het zogenaamde ergonomische zadel van Wunderlich gaf mij zoveel zadelpijn, dat rijden niet leuk meer was
- De motor liep dusdanig beroerd, dat ik mij heel goed kon voorstellen dat de vorige eigenaar er graag vanaf wilde.
Genoemde punten heb ik aangepakt. Wunderlich ruit vervangen door een Givi Airstream. Stukken beter, maar niet perfect. Op de snelweg en bij bepaalde windrichtingen nog steeds veel geratel en gerammel.
Het Wunderlich zadel heb ik verkocht en vervangen door een Bagster Gelzadel. Prachtig om te zien, maar nog steeds geen oplossing voor de zadelpijn. Het kwam dan gewoon wat later.
De motor heb ik verder wel prachtig aan de loop gekregen.
Allereerste liepen de injectors niet synchroon. Via het GS-forum laten afstellen en daarna was dat bijna perfect.
Verder miste ik ook vermogen. Bij 120km/u even inhalen, dan moest er toch terug geschakeld worden en kwam het geheel maar sloom op gang.
Nu moet je weten dat Van Harten de motor (toen hij nieuw werd verkocht) had voorzien van 50mm dikke catloze pijpen en een mooie carbondemper van Laser, type Duo-Tech. Geweldig mooi donker geluid.
Als je zo’n modificatie doorvoert, dan moet je eigenlijk ook iets aan de benzine/lucht toevoer doen. Dat heb ik dus maar gedaan.
Dynojet Powercommander V erop met een mapping van Dynojet, passend bij mijn setup: K&N filter, iridium bougies, catloze bochten en duo-tech open demper.
Het verschil was dan ook fenomenaal. Ik kreeg er een motor voor terug die enorm veel beter en soepeler reed, (voor zover een R1200GS uit 2006 dat kan). Qua vermogen en souplesse was hij te vergelijken met de latere DOHC.
In 2018 weer verkocht. Waarom? Ach ik had mijn zin er vanaf en mijn lolletje wel weer gehad.