Tijdens de enkele ritjes die ik heb gemaakt op deze fijne Africa Twin, zijn me enkele zaken opgevallen.
Één daarvan is het dweilerige gevoel van de voorvork. Dat kan een aantal oorzaken hebben:
- lagers (wiellagers of balhoofdlagers). Denk het niet; geen speling of zware punten voelbaar.
- de veren zijn verslapt. Een normaal verschijnsel na 30 jaar (ook bij geen gebruik). Deze is gezien de leeftijd van de motor wel aannemelijk, ook al is er maar 38k mee gereden.
- de schokbreker-olie is aan vervanging toe. Ook dit lijkt vrij aannemelijk.
- Er kan speling zitten op de glijlagers van de voorvork.
Wat ik dus sowieso ga doen is de voorvork uitvoeren met een progressieve veer en nieuwe olie. Omdat hij dan toch uit elkaar ligt, meteen ook maar reviseren (nieuwe lagers en afdichtingen).
Qua achtervering heb ik eigenlijk niets bijzonders gemerkt. Lijkt eigenlijk gewoon prima in orde (maar is natuurlijk ook al 30 jaar oud).
Daarbij komt dat ik met deze motor 8000km de Balkan ga rondtrekken met een flink gewicht aan bagage achterop. Dan is een progressieve veer zeer welkom.
Dus ook de achtervering ga ik aanpakken. Er hoeft helemaal geen dure Öhlins of andere nieuwe schokbreker in. Nergens voor nodig in mijn geval.
Maar een progressieve veer ga ik er wel op zetten. Die koop ik van HyperPro. En dan kies ik voor de paarse kleur veer (Lekker begin jaren ’90 kleur en past precies bij de Africa Twin)
De kans is ook groot dat ik de schokbreker naar een specialist breng om hem te laten reviseren (indien mogelijk).
De voorvork revisieset kun je gewoon online bestellen. Ik heb deze besteld bij Roukama Motorparts.
In die kit zitten niet de olie- en stofkeerringen. Maar die bestel ik dus als set origineel van Honda. Overigens kosten ze bij Roukama de helft van origineel, dus die bestel ik ook mee. Leuk om te vergelijken. Bovendien heb ik 2 dezelfde Africa Twins….
De progressieve veren zullen worden besteld van HyperPro. (NR1motor heeft op dit moment een voordelige aktie, een kit met veren en olie).
De achter schokbreker gaat waarschijnlijk nog naar Hofstede Racing uit Staphorst, daar laat ik ook mijn cross-vering altijd doen.