De TDM mag gerust een “hoogpoter” genoemd worden, afgeleid van de XTZ750 super tenere.

Bijgevolg heeft hij dus een rechtop zithouding en vangt flink wat wind en bijgevolg veel turbulentie rond de helm.
Offroad rijdend niet zo’n probleem (weet ik uit ervaring). Maar op straat, urenlang zittend…. GROOT probleem: dove oren, lamme tanden en uiterst zeer achterwerk (7000km Balkan rondje met KTM 1290 SAR)
En er is zeker wel wat aan te doen en dat weet ik uit eerdere ervaringen, o.a. met een Suzuki v-strom DL1000 die ik heb aangepast.

  1. Geen hoger scherm erop zetten, maar juist een lager scherm, zoals een MRA Double Bubble of een Fabbri  Double Bubble.
  2. TomTom boven de tellers plaatsen. Hier biedt zo’n Double Bubble op de TDM als bijkomend voordeel extra ruimte voor de navigatie. Met het originele ruit zit je daar in de knoei. Op je stuur zit hij altijd in de knoei met een tanktas en het is zichtbelemmerend.
  3. Een ergonomisch buddyseat (Bagster, of een equivalent). Niet alleen mooi, maar ook verbeterd zitgenot.
  4. Ander stuur (rechter, minder hoog en bij voorkeur naar voren geplaatst). Hierdoor verandert de allroad-rechtop zithouding in iets meer naar voren geleund en, man man, wat maakt dát kleine beetje een verschil uit voor je achterwerk. Want op de één of andere manier veroorzaakt dat rechtop zitten de zadelpijn. Bijkomend voordeel: ergonomischer (lager) achter de ruit en dus nog minder geratel.
    Ik heb gekozen voor het Twenty fatbar stuur van 25MX. Het stuur is breder en rechter (staat verder naar voren). Helaas verhogen de moodzakelijke “22 naar 28mm” adapters het  stuur 2cm omhoog. Je kunt het stuur zo lekker breed vast houden.
  5. Bovendien gebruik ik een Schuberth C3, die van zichzelf al weinig geruis levert. En dan nog wat: gebruik voor lange ritten altijd speciaal motor-ondergoed, of trek een fietsbroek aan. De naden van je onderbroek versnellen de zadelpijn. Een lange fietsbroek onder je motorbroek werkt stukken beter dan een spijkerbroek.
  6. Grip Puppies… Die geven een dikker handvat. Ik heb vrij grote handen en vind het erg plezierig. Ook dempt het hoogfrequente trillingen. De handvatverwarming wordt helaas wat langzamer warm.
  7. Handvatverwarming: ik heb gekozen voor de KOSO HG-13 met 130mm handvatlengte. Deze hebben een handige geïntegreerde knop en zijn makkelijk te bedienen. Let wel op: aansluiten via een relais, want ze trekken permanent wat spanning voor de bediening.
  8. Handkappen. Past wel bij deze motor. Goede handkappen zijn veilig en beschermen in de winter tegen kou.
  1. Twenty Fatbar stuur (zilverkleur) van 24MX monteren met 22 naar 28mm adapters.
  2. Handkappen SW-Motech BBStorm besteld. Helaas, die passen niet vanwege de Fatbar. Daarom handkappen nodig met stuureind bevestiging.
  3. Grip Puppies van Louis.nl.
  4. Handvatverwarming Koso in 130mm uitvoering

Bijna een dag werk.

Handvatverwarming. 130mm Koso gekocht. Had setje liggen, maar die zijn 120mm
Twenty stuur is 0,2mm dikker dan wat erop zat. Moest gashandvat kant 0,2mm afschuren, anders gaat het stroef. Siliconenspray ertussen gedaan.
Koppelingskant zat geribbeld oppervlak, dat hoort zo bij crossers natuurlijk, Dat ook afgeschuurd en met veel moeite het handvat erop gekregen.
Wilde eigenlijk het bewegende snoer van de handvatverwarming onderlangs hebben. Maar door onoplettendheid het handvat er 180 graden verkeerd op gedrukt. Krijg je er NIET weer vanaf. Dus nu zit de draad bovenop. Ook niet zo’n probleem.

De adapters van 25,4 naar 22 zijn mooi aluminium, maar de bouten zijn gecoat met iets. Ziet er mooi uit, maar daardoor vreten ze in het ALU.
Dus de interne bouten  heb ik 3 vervangen door verzinkte exemplaren, meer had ik niet. Het zijn bolkop imbus, dus erg kwetsbaar.
De bovenste bouten zo gelaten. Zijn gewone imbus, dus wel sterk. Hopelijk vreten ze niet. Veel siliconenvet op gesmeerd.

Het twenty stuur staat erg mooi. Mooi laag en zithouding verandert iets naar voren. Komt zowel zadelpijn als windgeruis ten goede.

Handkappen: Had handkappen besteld, maar die passen gewoon niet. Moet handkappen hebben die aan de stuureinden zitten.
Gat in stuureinden van Twenty is 14mm. Hopelijk zitten de juiste adapters erbij. Anders een 14mm rubberslang gebruiken in het gat, zoals ik ooit met de V-strom heb gedaan.

Verder gaat alles goed met de kabels en de bedrading. Niets op spanning. Alleen de remleiding van de voorrempomp moest kwartslag gedraaid worden. Maar die vervang ik nog door staalomvlochten leidingen (gekocht bij Boonstra).
Stuuruitslagen ook goed. Komt niks tegen kuip of tegen tank. Dus handkappen kunnen besteld worden.

Reis naar de Harz, Hemelvaart 2023

VOOR:

NA: