Yamaha R1

We mogen Honda bedanken voor de baanbrekende R1.

Yamaha had de Hoewel de sportieve ‘Thunderace‘ als tegenhanger van de Honda Fireblade.
Ondanks dat de Yamaha meer vermogen leverde dan de Fireblade, overtrof deze laatste de yamaha qua rijgedrag. Zo zorgden de korte en  compacte afmetingen van de Honda ervoor dat hij de grotere Yamaha ruimschoots kon overtreffen.

Yamaha herontwierp daarom de oude, krachtige maar omvangrijke Genesis-motor.
Dit deden ze door de krukas, de in- en uitgaande as van de versnellingsbak te verplaatsen, waardoor de motor compacter werd. Het gevolg was de mogelijkheid voor een veel kortere wielbasis en een lager zwaartepunt; dit resulteerde in een veel betere besturing. Hierdoor leek de vorige, toonaangevende ‘Blade’ nogal doorsnee!

De 150 pk sterke motor van de R1 in een machine die iets meer dan 170 kg woog, zorgde voor een superieur geheel, dat beter reed dan alles wat er destijds op de weg te vinden was.

Later werd de oude Genesis-opstelling (met vijf kleppen) ingeruild voor een meer conventionele vierkleppenopstelling. Daardoor leveren de nieuwste R1’s meer dan 180 pk. Met de slipper clutch en andere Moto GP-technologieën blijft de R1 de voorkeursmachine voor de rijder die het beste wil.