Klant-XL500s

24-6-2024: (30min werk)

proefrit gemaakt:

Voor ik aan een motor begin, doe ik altijd eerst even een proefstart en ritje. Oliepeil is ok. Starten koud was idd erg lastig. Maar eenmaal rijdend prima, afgezien van ietwat aarzeling (carburateur smerig denk ik). Eenmaal warm heeft ie heel veel compressie. Koud aanzienlijk minder, dus ik doe ook even een compressietest. Rijdt verder prima.
De reden van de koplekkage is waarschijnlijk uitgetrokken schroefdraad. Komt veel voor, omdat de “monteurs” de klepdekselbouten op gevoel aanhalen en deze honda’s zijn erg gevoelig. Moet je dus altijd met momentsleutel doen.
Anyway.. Ik laat hem afkoelen en dan haal ik het klepdeksel eraf, dan is snel genoeg zichtbaar of de schroefdraad van een paar bouten eruit getrokken is.

1-7-2024: (1u werk)

Kwam iets tussendoor en dan ben je zo een week verder. Maar de 3 linker klepdeksel bouten zaten niet vast. Daarom lekt het klepdeksel links ook. Ook rechts zweet hij wat bij die afdichting waar de toerenteller mechaniek in kan. Of er schroefdraad stuk is, kan ik alleen maar controleren door klepdeksel eraf te halen. Moet er sowieso af, omdat er nieuwe pakking in moet. En klepdeksel kan er alleen maar af door het blok eruit te halen. Dus dat zal wel moeten

De uitlaat flenzen: zijn rare karwei boutjes in gedraaid van 5.3

Blok eruit gehaald.

4-7-2024: (2u werk)

Olie afgetapt. Is erg zwart..

Klepdeksel inspectie:
Er is minstens 1 schroefdraad uitgetrokken in de kop. Wellicht meer. Gewoon Helicoils in zetten.
Nokkenasje ziet er redelijk uit, maar toch rare slijt/schade sporen. Zit wel rare kerf in de alu van het klepdeksel lager.
Er moetn nieuwe draadstangen voor de uitlaatflens besteld worden. Tevens moeten er Helicoils in gemonteerd worden.

Nokkenasketting lijkt erg slap te staan. Uitlaatkleppen lijken erg veel speling te hebben.
De spanner stond niet goed. Bij losschroeven spande hij nog een eind. Moet wel nieuwe ketting in !!!
Heeft de voorste geleider zijkanten eraf geslagen (lagen onderin bij filter) en heeft ook tegen zijkant tunnel geslagen.

koppeling inspectie:

Xl500s roukama

Link naar carburateur rep set Roukama

Koppakking

koppeling kant pakking

morseketting, nokkenas. Hier in Italie, endless. BorgWarner 82RH2015/120